(0)

Voksenundervisning

E-book

"Voksenundervisning" af Unna Hvid er en lÊrebog rettet mod nye voksenundervisere uden pÊdagogisk eller didaktisk baggrundsviden. Undervisende virksomhedskonsulenter bÞr ogsÄ lÊse med!

Dette er bogens 2. udgave. 1. udgave fik flotte anmeldelser pÄ Saxo.com, her er et eksempel:

"Voksenundervisning - en hÄndsrÊkning af praksiserfaringer" af Unna Hvid, er en velskrevet, selvkritisk og velstruktureret bog, hvor forfatteren Þser af sin store erfaring i voksenpÊdagogik med henblik pÄ at hjÊlpe den uerfarne voksenunderviser godt i gang. Bogen bestÄr af diskussioner og pointer indenfor 4 centrale diskurs- og praksisomrÄder indenfor ungdoms- og voksenpÊdagogikken, nemlig

1) klasserumsledelse

2) mening og motivation

3) underviserens egen rolle og attitude - i Unna Hvids terminologi "at massere sin egen indstilling til det at undervise" og endelig

4) betydning af forventningsafstemning som ramme omkring lĂŠringen.

Alle afsnit indledes med en central case fra Unna Hvids egen praksis, der belyser vÊsentlige dilemmaer, faldgruber og forfatterens forslag til lÞsninger indenfor omrÄdet. Afsnittene rammes ind af fire forskellige underviseres voksenpÊdagogiske praksis i fire forskellige kontekster og hvert kapitel slutter med at generalisere praksisanbefalinger og stiller lÊseren overfor vÊsentlige spÞrgsmÄl i egen undervisningspraksis.

Bogen er skrevet i et levende, letlÊst og engagerende sprog, hvor komplekse problemstillinger anskueliggÞres, foldes ud og samles igen i nogle sÊrdeles brugbare praksisanbefalinger, som jeg som livslang voksenunderviser og underviser pÄ teoretisk pÊdagogikum, kan nikke ja til. Bogens Êrinde er ikke at teoretisere, men at praktisere. Paletten som bogen folder ud, nÄr alligevel vidt omkring og indbyder lÊseren til yderligere fordybelse, dels igennem refleksionsspÞrgsmÄlene og dels igennem den anbefalede litteratur, der er vedlagt alle afsnittene. SÄ teorilÞs er den bestemt ikke, man opdager det bare ikke undervejs.

Unna Hvid har skrevet en hudlÞst Êrlig og refleksiv bog, der humoristisk og selvkritisk beskriver egne praksiserfaringer. Men fÞrst og fremmest viser Unna Hvid nye voksenundervisere hvordan undervisning kan tilrettelÊgges ud fra nogle voksenpÊdagogiske grundprincipper. Dette er en bog som vi har manglet og som mange voksen- og ungdomsundervisere kan fÄ stor glÊde af". Kirsti R (5 stjerne ud af 5 mulige)